Het Evangelie, dat ik u verkondigd heb…[i]
Door: Wilco
Sliedrecht
Het Evangelie, het goede nieuws, is een boodschap die bij de
gemiddelde mens niet lekker in het gehoor ligt. Natuurlijk, je kunt het verhaal
wat sappiger, wat heroïscher maken, maar sec genomen is het nu niet een
boodschap die ‘lekker landt’. Op momenten dat ik er met niet- gelovigen over spreek,
merk ik soms dat ik mezelf hoor praten en bevliegt het me vaak dat het niet erg
‘cool’ is wat ik sta of zit te vertellen. Zeker als je niet om de hete brij
wilt heen draaien.
De gemiddelde mens lijkt er eigenlijk ook niet zo’n behoefte
aan te hebben; zonde en de vergeving daarvan zal ze een worst wezen. Anderzijds
gaan hun ogen wel glimmen en heb je een heel ander gesprek als het bijvoorbeeld
over de voetbalwedstrijd van gisteren of –ik noem nog maar wat- de trouwjurk
van een prinses - gaat.
Nu vinden er al jarenlang allerlei initiatieven plaats om de
boodschap wat toegankelijker te maken en het Evangelie in hapklare brokken op
te dienen. Een nieuwe poging om het Nederlandse volk te bereiken geschiedde met
een populair, glimmend blaadje ( ‘glossy’). De boodschap over zonde zou een
boodschap over het begrip schaamte
worden. Gelovigen die letterlijk met één been in de wereld staan kregen in dit
blad een prominente plaats om te vertellen dat er ‘meer’ is. Een initiatiefnemer verwachtte van tevoren
overigens niet dat er mensen door tot geloof zouden komen….[ii]
Nu lijkt het er inderdaad vaak op dat er allerlei ongewenste
en onnodige hobbels liggen en de kerk een niet al te best imago heeft. Een
christen of groep christenen, die op een Christus- onterende manier in de media
komt, schaadt daarmee de Naam die ze –al dan niet terecht- dragen. Gedrag van
gelovigen kan de Naam van God onder niet- gelovigen schaden, zo blijkt uit Nieuw
Testamentische teksten [iii]. Het omgekeerde is
overigens een uitdagender opdracht! [iv]
Wat dat betreft past gelovigen eigenlijk wel wat meer
bescheidenheid, ja berouw. Vaak moeten er heel wat stenen uit de akker verwijderd
en hobbels vereffend worden, voordat je tot de kern kunt komen. Daarom heb ik
begrip voor laagdrempelige initiatieven die trachten eerst wat goodwill te
kweken, voordat de eigenlijke boodschap gelanceerd kan worden.
Toch ligt hem daar ook weer ‘de crux’, als je vervolgens aan
die eigenlijke boodschap van het kruis niet toekomt. Soms wordt ‘Paulus op de
Areopagus’ in Athene als voorbeeld aangehaald ; sluit net als Paulus eerst aan
bij de leefwereld (hier de Griekse godenwereld) van je gesprekspartner! Lees je het verhaal in Handelingen 17 echter
goed, dan zie je dat dit alleen maar als tijdelijk opstapje naar de eigenlijke
boodschap diende. Paulus pakt gelijk door, maar ook al even daarvoor had hij ‘gewoon’
over Jezus en de opstanding gesproken. Hierna ging Paulus verder en vertelde
over bekering en Gods oordeel. Het gevolg is een tweedeling in zijn gehoor: er
komen spotters en volgers. Vanuit de laatste categorie kwamen vervolgens ook
mensen tot geloof.
Dan nog een opmerkelijke beschrijving van een boodschap van Jezus
zelf (Lukas 4:16 evv.). Hij preekt in de plaats Nazareth, waar hij opgegroeid
is, in de synagoge vanuit het boek Jesaja. Heel het publiek stemt met zijn
woorden in en verwondert zich over die woorden van genade. Dit hebben ze nog
nooit gehoord! Al snel slaat de stemming
om als Jezus er nog wat aan toevoegt….. God verkiest niet het ‘met zichzelf
ingenomene’, zo luidt Jezus boodschap. Het was Zijn tijd nog niet, want anders
was Hij ter plekke vermoord.
Op een andere Bijbelplek [v] staat beschreven dat Jezus
geen voorkeur voor de grote aantallen had. Hij ziet haarscherp wie behoren tot
het relatief kleine clubje ware volgers. In de plaats Kapernaüm
houdt Hij zijn hoorders voor dat alléén wie zijn vlees eet en bloed drinkt, het
eeuwige leven beërft en tot het leven zal opstaan. Hij geeft ook nog aan dat
niemand tot Hem kan komen, tenzij dat God de Vader dat geeft.
Zonder door de Geest geopende ogen, oren, verstand en hart,
versta je namelijk niet dat de God-mens Jezus Christus Zijn leven moest geven
om verzoening teweeg te brengen. God opende het hart van Lydia, en er komen
precies zoveel mensen tot geloof als er hiertoe bestemd waren. [vi] [vii]
Toen de zondeval net had plaatsgevonden gaf God al de belofte van de
komst van Zijn Zoon. De toorn van God en de genoegdoening voor de zonde, die niet door het bloed van
stieren en bokken kon plaatsvinden, vonden hun oplossing in het offer dat
eenmaal door Jezus Christus gebracht werd. Hij zei: “Ik zal komen, Ik bied Mezelf
aan, Vader!” (Hebr. 10).
Het was A.W. Tozer die stelde: “Je moet door God, vóór God en van God gered worden”. Naast het “alzo
lief” uit Johannes 3, zegt vers 36: “Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de
Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op
hem “.
Er is in de eerste plaats niet het probleem tussen u en de duivel of u
en de anderen om u heen dat opgelost moet worden. Het belangrijkste probleem heeft
de mens met God Zelf! Dit probleem is dusdanig dat over onze ‘vijandschap’ [viii] en een ‘haat’ [ix] vanuit God naar u
gesproken wordt. Daarom bestaat er geen grotere liefde, dan de opzoekende,
onverdiende en stervende liefde van God in Zijn Zoon, Jezus Christus. Voor een
goed mens zou je in uitzonderlijke gevallen misschien je leven nog willen
geven, maar voor zondaren en vijanden? [x]
Daarom berooft het Evangelie ons van alle eigen eer; maar geeft de mens
uiteindelijk een buitengewone eer. Dit
slaat mijn trots, al mijn verdienste neder,'t verlaagt mij diep, maar o, 't
verhoogt mij weder!
Wat staat dat haaks op onze cultuur en natuurlijke toestand!
Het komt van Hem, door Hem en is bedoeld tot eer van Hem. In Zijn en
mijn dood, wordt uiteindelijk het leven gevonden. Een mensonterende, maar tegelijk
mensverheerlijkende boodschap. Een Evangelieboodschap, ondersteund door uw verander(en)de levenswandel!
[i] 1 Kor.15:1
[iii] Bijv. Rom. 2:24, 1 Tim. 6:1 en Titus 2:5
[iv]
Mat. 5:16, 1 Petr. 2:12
[v]
Joh.6 vanaf vs. 22
[vi]
Hand.16:14, Hand. 13:48
[vii] Hoewel het leerstuk van
Gods verkiezing tot een theologisch wangedrocht kan worden en mensen in sommige
kringen onterecht iedere eigen verantwoordelijkheid ontneemt, laat het in haar
zuivere vorm Gods eer in de redding van zondaren schitteren als een diamant.
Paulus verwoordt dit in Romeinen 8 (vs. 29-30) prachtig!
[viii]
Rom. 5:10
[ix]
Psalm 5:6 en 11: 5
[x]
Romeinen 5:7
Geen opmerkingen:
Een reactie posten